Llucià Homs | Bio en català
Bio en català


PDF > CV resumit

·

Nascut a Vic el 1969, Llucià Homs és consultor cultural, comissari d’exposicions i art advisor. Va ser fins al passat mes de juny director de Promoció dels Sectors Culturals a l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona i director de La Virreina Centre de la Imatge.

La seva és, doncs, una trajectòria professional polièdrica -com a empresari d’indústries culturals i com a gestor cultural públic-, fet que li permet entendre, des de la multidisciplinarietat i el lideratge transformador, quins són els debats socials i els reptes que presenta un món canviant i complex com l’actual.

Aquest amant de l’òpera i la literatura va estudiar Dret a la Universitat de Barcelona i un curs a l’IESE Business School sobre direcció i administració d’empreses per potenciar la manera com entén la gestió cultural. Més endavant, va cursar lliurement les assignatures d’arts visuals d’Història de l’art i, el curs 2003-2004, el postgrau en Comissariat i pràctiques culturals en art i nous mitjans al MECAD (Media Centre of Art & Design) com a base formativa per a la seva trajectòria curatorial.

Va ser el 1993 quan va iniciar el seu camí com a galerista a Barcelona. Amb la GALERIA LLUCIÀ HOMS va desenvolupar una línia que defensava la producció artística del present, representà un grup d’artistes emergents a través d’un dens programa de més d’un centenar d’exposicions, activitats i participacions en fires internacionals.

Compromès amb la seva professió, com a galerista va tenir responsabilitats a l’Associació de galeries Art Barcelona de la qual va ser vocal i tresorer. També va ser vicepresident del Gremi de Galeries d’art de Catalunya, vicepresident de la Unión de Asociaciones de Galerías de arte de España i vocal de la Federation of European Art Galleries Association, fet que li havia de servir per entendre quins són els debats de la professió i els seus reptes. Aquest neguit fructificaria en posteriors projectes.

La seva experiència com a gestor cultural va començar el 2003 fundant l’empresa BINOMIO GESTIÓN CULTURAL, amb la qual va comissariar projectes sobre videoart, va promoure exposicions sobre Tàpies o La Fura dels Baus i va gestionar la comunicació d’esdeveniments com la Biennal de València.

Durant quatre anys (2001-2005) va ser convidat a formar part del Consell d’Administració de l’entitat financera CAIXA MANLLEU (que més endavant passaria a formar part del grup BBVA) i patró de la seva Fundació. Aquesta experiència li va permetre aprofundir en els criteris de gestió i rigor del món financer per aplicar-los a la gestió de la cultura, sense defugir la importància del seu objecte social.

L’any 2003 va fundar, junt amb altres socis, LOOP, una plataforma oberta que s’ha convertit en un punt de trobada internacional especialitzat en videoart. L’esdeveniment integra la fira LOOP, el festival SCREEN, que omple cada any la ciutat de Barcelona de propostes videoartístiques, i l’espai de debat LOOP STUDIES, on es genera l’àmbit d’interacció de referència entre els diferents agents artístics especialitzats. Per aquest projecte varen rebre el Premi de l’Associació Catalana de Crítics d’Art del 2003 i el Premi BMW a la innovació el 2005. Amb Screen Projects, l’empresa organitzadora, va realitzar projectes a ciutats com Berlín, Madrid, París, Londres, São Paulo, Nova York o Shanghai.

Fruit del neguit per emprendre nous projectes relacionats amb la cultura, el 2009 va crear LA FÀBRICA BARCELONA junt amb l’empresa de gestió cultural La Fábrica de Madrid. Com a soci director va impulsar diversos projectes, entre els quals destaquen el PhotoMeeting Ojo de Pez sobre fotografia documental, el festival de cultura contemporània EUROPES, o TALKING GALLERIES, una trobada internacional de galeries d’art a Barcelona que promou anualment una reflexió crítica sobre el sistema de l’art i la multiplicitat dels seus agents.

Amb motiu del seu nomenament com a director de Promoció dels sectors culturals a l’INSTITUT DE CULTURA de l’Ajuntament de Barcelona el 2011, i fruit de la seva passió per aquesta ciutat, va renunciar a totes les seves responsabilitats anteriors; tancà així un cicle professional com a empresari cultural i n’encetà un de nou amb ple compromís amb el servei públic.

Aquesta nova responsabilitat el va conduir a haver de pensar estratègicament la ciutat des d’un element clau com és la cultura i a aportar plans d’accions operatius: la ciutat de Barcelona en relació amb el seu ecosistema cultural, de la qual deriven la rellevància de la creativitat i el coneixement; la cultura com a motor d’innovació i com a element de participació i cohesió social, el foment de les indústries culturals, les noves centralitats urbanes, la projecció internacional de la ciutat o la seva especial relació amb el turisme. Són reptes pels quals ha treballat intensament aquests quatre anys i pels quals ha adquirit un valuós coneixement en diferents matèries i en gestió d’equips.

A més de la interlocució directa amb tots els diferents sectors de la cultura de la ciutat de Barcelona, ha dirigit entre altres reptes la Barcelona Film Commission, el programa de Fàbriques de creació i el simposi FACTORIAL, el nou Centre d’art contemporani de Barcelona a Fabra i Coats, les subvencions de l’Institut o els Premis Ciutat de Barcelona, hi ha aportat en cada cas nous models organitzatius, criteris de gestió clars i orientacions definides a objectius.

Així mateix, ha format part dels òrgans de govern de diferents equipaments culturals, entre els quals destaquen el Macba, el Liceu, L’Auditori, el Palau de la Música, el Mercat de les Flors o el CCCB; d’institucions com la Spain Film Commission o l’Institut Ramon Llull, entitat encarregada de la internacionalització de la cultura catalana.

Per la seva experiència anterior, va passar a dirigir de manera directa LA VIRREINA CENTRE DE LA IMATGE, un dels equipaments clau de la ciutat en relació amb l’art contemporani, on ha portat a terme exposicions d’artistes de primer nivell internacional com Ai Weiwei, Sophie Calle, Alberto García-Alix, Martin Parr o Michael Snow, junt amb un intens pla de programes públics.

Durant aquests anys ha estat també conferenciant, col·laborador en publicacions culturals, editor de llibres d’art sota el segell Homs Editors i ponent en el màster en Comunicació i crítica d’art de la Universitat de Girona.

Arran del canvi de govern municipal, l’estiu de 2015 enceta una nova etapa professional a les ciutats de Londres i Barcelona, fent de consultor cultural, comissari d’exposicions, art advisor i publicant regularment a La Vanguardia sobre el mercat internacional de l’art.

Especialment involucrat en la publicació cultural Hänsel* i Gretel* i el projecte global Talking Galleries, que en el seu dia va fundar.